محک استور

خدمات پس از فروش

سری پایه

سری فروشگاهی

سری شرکتی

سری تولیدی

اگر از بسته مورد نیاز خود اطمینان ندارید می‌توانید برای راهنمایی گرفتن، با شماره تلفن‌های مجموعه تماس حاصل نمایید و یا در .بخش زیر فرم مربوطه را تکمیل نمایید

اخذ نمایندگی

گروه نرم‌افزاری محک، در راستای توسعه فعالیت های فروش و بازاریابی و همچنین به منظور توسعه شبکه فروش خود، از افراد حقیقی و حقوقی برای دریافت نمایندگی و عاملیت فروش دعوت می‌کند.

02164056

شنبه تا چهارشنبه : ۹:۰۰ الی ۱۹:۰۰
پنج شنبه: ۹:۰۰ الی ۱۵:۰۰

۱۴۰۳/۰۲/۲۷ - ۱۲:۰۰

معافیت سالانه مالیاتی چیست؟

معافیت سالانه مالیاتی از موضوعات مهم در نظام اقتصادی هر کشور است و قانون آن نیز متفاوت خواهد بود. این اقدام برای تشویق برخی کارآفرینان و کسب و کارها صورت می گیرد. گروه نرم افزار حسابداری محک در این دانشنامه سعی دارد این مبحث را برای آگاهی شما باز کند و اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهد.

درباره مالیات و کاربردهای آن چه می دانید؟

معافیت سالانه مالیاتی یکی از اقدامات دولت و قانون گذاران است که در نهایت باعث توسعه اقتصادی و ایجاد ثروت بیشتر می شود. اما مالیات چیست؟ مالیات را می توان یکی از راه های کسب درآمد هر دولت دانست که در دنیای مدرن امروز شاید نقش مهم تری داشته باشد.  در واقع پرداخت مالیات باعث می شود که درآمدها به صورت عادلانه بین افراد جامعه از هر قشری تقسیم شود‌. تمام افراد از کارمندان تا کسب و کارهای دیگر به صورت اجباری شامل پرداخت مالیات هستند. اما در این بین برخی از مشاغل از این اقدام معاف خواهند شد.

چه هدفی پشت معافیت سالانه مالیاتی است؟

معافیت سالانه مالیاتی که دولت برای برخی از مشاغل در نظر می گیرد به این معنی است که این افراد به صورت قانونی مالیات خود را پرداخت نخواهند کرد. این کار هدفی حمایتی از سوی دولت دارد و جزء سیاست های آن است. معافیت مالیاتی برای فعالان اقتصادی فرصت های شغلی به وجود می آورد و باعث توسعه همه جانبه کشور خواهد شد.

چه افراد و مشاغلی می توانند از معافیت سالانه مالیاتی بهره ببرند؟

اول از هر چیز بگوییم که معافیت سالانه مالیاتی شامل همه نخواهد شد و همه موظف به پرداخت آن هستند‌. اگر این قانون و پرداخت مالیات نباشد، درآمدهای مالیاتی دولت کاهش یافته و به پیشرفت اقتصادی آن ضربه می زند‌. به این نکته توجه کنید که اگر دولت تعداد زیادی از مشاغل را از پرداخت مالیات معاف کند، فشار بر روی گروه های دیگر در جامعه افزایش می یابد چرا که دولت باید برای جبران کمبود درآمد، میزان مالیات خود را بالاتر ببرد. در اصل این معافیت ها در جاهای دیگر به نظام اجرایی و اقتصادی کشور آسیب می زند. کشاورزان، وزارت خانه ها و موسسه های دولتی از پرداخت مالیات معاف هستند. نکته جالبی که باید ذکر کنیم این است که تمام افراد در هر کشور مالیات را پرداخت می کنند و امکان دارد حتی خودشان اطلاع نداشته باشند‌. شما هنگام خرید هر کالایی مبلغی را اضافه بر سازمان خواهید داد که همین میزان شامل مالیات خواهد شد و شما ناخواسته و بدون اطلاع مالیات پرداخت خواهید کرد. یکی از اهداف پرداخت مالیات در هر دولت این است که طرح های عام المنفغه و کم بازده در جامعه رونق بگیرد. در واقع اهداف استراتژیک پشت این جریان قرار دارد.

آیا موارد معافیت سالانه مالیاتی را می شناسید؟

همان گونه که قبلا گفته شد برخی از مشاغل شامل معافیت سالانه مالیاتی هستند. در این قسمت درباره این مشاغل توضیح بیشتری خواهیم داد.

معافیت سالانه مالیاتی برای کشاورزان

در قانون معافیت سالانه مالیاتی در سال ۱۴۰۱ کشاورزان از پرداخت مالیات معاف هستند. از این رو طبق این قانون هر شرکتی که در این حوزه فعالیت داشته باشد، معاف خواهد شد. از جمله این شرکت ها و فعالیت ها می توان کشاورزی، دامداری، دامپروری، پرورش زنبور عسل و ماهی، احیای مراتع و باغ ها و سایر موارد مشابه را نام برد.

شرکت های تعاونی مشمول قانون معافیت سالانه مالیاتی

شرکت های تعاونی نیز در قانون مالیاتی سال ۱۴۰۱ مشمول معافیت مالیاتی هستند.

معافیت سالانه مالیاتی برای مشاغل آموزشی، خدماتی و ورزشی

کلیه خدمات آموزشی در ایران از  پرداخت مالیات معاف هستند. آموزشگاه های فنی و حرفه ای، مدارس در تمام مقاطع تحصیلی، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و حتی مهد کودک ها شامل این قانون خواهند شد. موسسه های نگهداری معلولین ذهنی و حرکتی نیز در این قانون جا می گیرند. مراکز فرهنگی که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز دارند معافیت سالانه مالیاتی را دریافت می کنند. به عنوان مثال می توان مراکز فرهنگی در زمینه انتشارات و مطبوعات و امور قرآنی را نام برد.

مراکز تولیدی، معدنی و گردشگری معاف از مالیات

طبق قانون دولت این مراکز نیز معافیت سالانه مالیاتی را دریافت خواهند کرد. این مراکز باید از سوی وزارت خانه ها پروانه بهره برداری داشته باشند و معدن ها نیز حتما مجوز استخراج را دریافت کرده باشند. بیمارستان ها، هتل ها و دیگر مراکز که در زمینه کردشگری فعالیت دارند مشمول این قانون می شوند‌.

صنایع دستی و محصولات آن

افراد و مراکزی که در زمینه صنایع دستی فعالیت می کنند و در کارگاه های خود این گونه محصولات تولید می کنند، از پرداخت مالیات معاف هستند. کارگاه های قالی بافی فرش دستباف نیز این قانون را دریافت می کنند.

آیا اطلاعات نگارش شده درباره معافیت سالانه مالیاتی مفید بود؟

اهمیت مسئله معافیت سالانه مالیاتی گروه نرم افزاری محک را بر آن داشت که برای بالا رفتن سطح آگاهی شما این موضوع را باز کرده و مطالب مفیدی را برای شما عرضه کند‌. موارد مهم در قالب این دانشنامه به نگارش در آمده است و مطمئنا بعد از مطالعه بسیاری از سوالات شما پاسخ داده می شود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مطالب مرتبط